Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025


ΑρχικήΑττικήΠώς θα επηρεάσει η απαγόρευση φορτηγών στον Κηφισό την κυκλοφορία και την...

Πώς θα επηρεάσει η απαγόρευση φορτηγών στον Κηφισό την κυκλοφορία και την αγορά

Του Κίμωνα Λογοθέτη

Η ενδεχόμενη απαγόρευση κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων στον Κηφισό, από τις 7 έως τις 10 το πρωί, επανέρχεται δυναμικά στη δημόσια συζήτηση ως λύση για την αποσυμφόρηση του κεντρικότερου οδικού άξονα του Λεκανοπεδίου. Πρόκειται πράγματι για ένα μέτρο που θα μπορούσε να δώσει μια σημαντική «ανάσα» στην καθημερινή μετακίνηση εκατοντάδων χιλιάδων οδηγών. Ωστόσο, όπως συμβαίνει με κάθε παρέμβαση που αφορά τον πυρήνα της οδικής κυκλοφορίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας, τα οφέλη συνοδεύονται από σοβαρές παρενέργειες για την αγορά, τις μεταφορικές επιχειρήσεις και την τροφοδοσία των αστικών κέντρων.


Ο Κηφισός δεν είναι ένας συνηθισμένος δρόμος. Είναι ο άξονας που συνδέει τον Πειραιά με την. Κηφισία, το εθνικό δίκτυο, τα δυτικά προάστια και τη Βόρεια Αθήνα. Για τα βαρέα οχήματα, αποτελεί τον βασικότερο διάδρομο της καθημερινής λειτουργίας της αγοράς: εξυπηρετεί τη Λαχαναγορά του Ρέντη, τις μεταφορικές επιχειρήσεις του Βοτανικού και δεκάδες εταιρείες logistics που κινούνται μεταξύ της Αττικής Οδού, του Πειραιά και των εμπορευματικών κέντρων. Μια τριώρη απαγόρευση την ώρα αιχμής μπορεί να μειώσει τη συμφόρηση για τους οδηγούς Ι.Χ., αλλά ταυτόχρονα θα ανατρέψει προγραμματισμούς παραδόσεων, θα αυξήσει το κόστος μεταφοράς, άρα και τις τελικές τιμές προϊόντων.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι επαγγελματίες του κλάδου προειδοποιούν για σοβαρές αντιδράσεις. Οι οδηγοί και οι επιχειρηματίες των οδικών μεταφορών ήδη λειτουργούν μέσα σε ένα περιβάλλον υψηλών καυσίμων, συρρίκνωσης περιθωρίων κέρδους και αυστηρών χρονικών παραδόσεων. Μια πρόσθετη χρονική «τροχοπέδη» στον κεντρικό τους άξονα εύλογα θεωρείται πλήγμα στη βιωσιμότητα των δρομολογίων τους.

Γι’ αυτό, πριν οποιοσδήποτε φορέας προχωρήσει σε απαγορεύσεις ή περιορισμούς, είναι επιβεβλημένο να λυθεί ένα άλλο, πολύ πιο θεμελιώδες ζήτημα: το ωράριο τροφοδοσίας. Το Περιφερειακό Συμβούλιο, ως καθ’ ύλην αρμόδιο όργανο, έχει ορίσει ότι η τροφοδοσία των καταστημάτων πρέπει να γίνεται από τις 21:00 έως τις 09:00. Ωστόσο, στην πράξη, αυτός ο κανόνας παραμένει «γράμμα κενό», καθώς οι πινακίδες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας αναγράφουν διαφορετικά ωράρια. Το αποτέλεσμα είναι μια πολυεπίπεδη σύγχυση: οι επαγγελματίες δεν γνωρίζουν τι ισχύει, οι δήμοι εφαρμόζουν αποσπασματικές ρυθμίσεις και η Τροχαία δυσκολεύεται να επιβάλει ενιαία νομοθεσία.

Δεν μπορεί να υπάρξει αποτελεσματική ρύθμιση κυκλοφορίας χωρίς καθαρούς κανόνες στην τροφοδοσία. Αν δεν υπάρξει άμεση επικαιροποίηση, εναρμόνιση και αυστηρή εφαρμογή του ωραρίου, τότε κάθε απαγόρευση στον Κηφισό θα λειτουργήσει ως μέτρο πίεσης χωρίς εναλλακτική για τους μεταφορείς.

Παράλληλα, χρειάζονται και υποστηρικτικά έργα υποδομής. Ο σχεδιαζόμενος νέος παρακαμπτήριος άξονας για τα οχήματα που έρχονται από τα βόρεια και κατευθύνονται προς την Πελοπόννησο πρέπει να προχωρήσει άμεσα. Μόνο με εναλλακτικές διαδρομές μπορούν να αποφορτιστούν πραγματικά οι ήδη κορεσμένοι δρόμοι. Επιπλέον, ο ίδιος ο Κηφισός μπορεί να βελτιωθεί με χαμηλού κόστους και άμεσης απόδοσης παρεμβάσεις: επαναδιαγράμμιση ώστε να εξασφαλιστούν τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και λωρίδα έκτακτης ανάγκης σε όλο το μήκος του άξονα, καλύτερη διαχείριση ροών και τεχνολογικά συστήματα προτεραιοποίησης κινήσεων.

Η απαγόρευση βαρέων οχημάτων στον Κηφισό μπορεί να προσφέρει προσωρινή ανακούφιση, αλλά χωρίς ολοκληρωμένο σχεδιασμό κινδυνεύει να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα λύνει. Το ζητούμενο δεν είναι να διευκολυνθούν οι οδηγοί εις βάρος των μεταφορέων, ούτε το αντίστροφο. Είναι να υπάρξει μια ισορροπημένη λύση που θα υπηρετεί τη λειτουργία της πόλης, την ομαλή τροφοδοσία και την καθημερινότητα των πολιτών.

Αυτή η λύση απαιτεί καθαρούς κανόνες, συνέπεια στην εφαρμογή και σοβαρές υποδομές



Ροη Ειδήσεων