Έπιασαν δουλειά οι οκτώ κάμερες τεχνητής νοημοσύνης που λειτουργούν πιλοτικά στην Αττική και τα πρώτα στοιχεία δείχνουν εντυπωσιακή καταγραφή παραβάσεων μέσα σε μόλις τέσσερις ημέρες. Από την Τρίτη έως και την Παρασκευή, το νέο σύστημα κατέγραψε περισσότερες από 1.000 σοβαρές παραβιάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Στη Λεωφόρο Συγγρού καταγράφηκαν περίπου 800 περιπτώσεις υπέρβασης του ορίου ταχύτητας σε τμήμα όπου το ανώτατο επιτρεπτό όριο είναι τα 90 χιλιόμετρα την ώρα. Παράλληλα, στη διασταύρωση Μεσογείων και Χαλανδρίου εντοπίστηκαν 480 παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη, ενώ άλλες 285 αντίστοιχες παραβάσεις σημειώθηκαν στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης και Τήνου.
![]()
Η πιλοτική λειτουργία των καμερών ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα σε οκτώ σημεία αυξημένης επικινδυνότητας στην Αττική, έπειτα από εισήγηση της Ελληνικής Αστυνομίας. Πρόκειται για τις πρώτες κάμερες τεχνητής νοημοσύνης που τοποθετούνται σε δρόμους της Αττικής και αποτελούν μέρος του σχεδιασμού του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Στο επόμενο στάδιο θα διασυνδεθούν με το υπάρχον σύστημα της Τροχαίας.
Οι κάμερες λειτουργούν σε κομβικά σημεία όπως το κέντρο της Αθήνας, η Αγία Παρασκευή, η Ραφήνα, η Καλλιθέα, ο Άλιμος, η Βάρη Βούλα Βουλιαγμένη, το Ελληνικό Αργυρούπολη και η Φιλοθέη Ψυχικό, καλύπτοντας μεγάλες λεωφόρους με αυξημένη κυκλοφορία και ιστορικό τροχαίων ατυχημάτων.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου υπογράμμισε ότι η πολιτεία περνά από τη θεωρία στην πράξη στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Όπως δήλωσε, «Με τη μεταρρύθμιση για την οδική ασφάλεια επιλέγουμε συνειδητά να περάσουμε από τα λόγια στην πράξη. Πρόκειται για μια από τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και μια πολιτική απόφαση με ξεκάθαρο κοινωνικό πρόσημο: να μειώσουμε τα τροχαία ατυχήματα και να σώσουμε ανθρώπινες ζωές».
Ο ίδιος τόνισε ότι οι κάμερες καταγράφουν κρίσιμες και επικίνδυνες παραβάσεις όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού τηλεφώνου, μη χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους. Όπως επεσήμανε, «Οι κάμερες είναι εμφανείς, λειτουργούν με σαφείς κανόνες και στόχο έχουν να αποτρέψουν την παράβαση».
![]()
Η πιλοτική εφαρμογή συνδέεται άμεσα με το επόμενο βήμα της μεταρρύθμισης που είναι η δημιουργία του «Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων». Πρόκειται για ένα ψηφιακό σύστημα που θα ενοποιεί και θα διαχειρίζεται τις παραβάσεις με ταχύτητα και διαφάνεια, περιορίζοντας καθυστερήσεις και γραφειοκρατία. Το σύστημα αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία έως το Πάσχα.
Οι παραβάσεις θα καταγράφονται με εικόνες, βίντεο και χρονικά δεδομένα, τα οποία θα μεταδίδονται με κρυπτογράφηση για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Οι οδηγοί θα ενημερώνονται ψηφιακά μέσω της θυρίδας τους στο gov.gr ή με μηνύματα και θα έχουν τη δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής ενστάσεων.
Στο επόμενο στάδιο το δίκτυο θα επεκταθεί συνολικά σε 2.500 κάμερες πανελλαδικά, με 2.000 σταθερές σε επικίνδυνα σημεία και 500 τοποθετημένες σε λεωφορεία για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων. Επιπλέον, η Περιφέρεια Αττικής θα εγκαταστήσει 388 ακόμη κάμερες που θα ενταχθούν στο ίδιο σύστημα, μαζί με εκείνες που λειτουργούν ήδη στην Αττική Οδό.
Η χρήση τεχνητής νοημοσύνης για την αναγνώριση πινακίδων και την κατηγοριοποίηση παραβάσεων αναμένεται να επιταχύνει σημαντικά τις διαδικασίες, ενώ η ψηφιακή αφαίρεση άδειας οδήγησης θα γίνεται άμεσα μετά την καταγραφή σοβαρών παραβάσεων. Στόχος του νέου πλαισίου είναι η ενίσχυση της πρόληψης, η αλλαγή οδηγικής συμπεριφοράς και η καλλιέργεια ουσιαστικής κουλτούρας οδικής ασφάλειας, με τελικό όφελος τη μείωση των τροχαίων και την προστασία της ανθρώπινης ζωής.