Του Κίμωνα Λογοθέτη
![]()
Το δίκτυο των τρόλεϊ στον Πειραιά άρχισε να ξηλώνεται, σηματοδοτώντας το τέλος μιας ολόκληρης εποχής. Όμως η διαδικασία αυτή ξεκίνησε, χωρίς τεχνικό σχεδιασμό και το σημαντικότερο χωρίς προτεραιοποίηση, γεγονός που δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για τον τρόπο με τον οποίο η ΟΣΥ Α.Ε. διαχειρίζεται ένα τόσο κρίσιμο έργο.
Ξήλωμα χωρίς σχέδιο;
Οι αρμόδιοι φαίνεται πως αγνοούν πως υπάρχουν ανενεργές γραμμές τρόλεϊ εδώ και δεκαετίες, οι οποίες παραμένουν εγκαταλελειμμένες μέσα στον αστικό ιστό, χωρίς να χρησιμοποιούνται και χωρίς να συντηρούνται.
Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι στα Άνω Πετράλωνα, στην οδό Τριών Ιεραρχών και στην οδό Θεσσαλονίκης, όπου τα δρομολόγια έχουν σταματήσει εδώ και 10 χρόνια. Παρ’ όλα αυτά, το δίκτυο παραμένει στη θέση του, με στύλους και καλώδια να σκουριάζουν και να επιβαρύνουν το περιβάλλον της γειτονιάς.
Όταν λοιπόν ξεκινά ένα τόσο μεγάλο έργο αποξήλωσης, είναι αυτονόητο ότι πρέπει να υπάρχει μια σαφής σειρά προτεραιότητας:
Πρώτα οι ανενεργές γραμμές που έχουν εγκαταλειφθεί προ πολλού·
έπειτα οι ενεργές, στο πλαίσιο μιας οργανωμένης μετάβασης στη νέα εποχή των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων.
Αντ’ αυτού, η εικόνα που βλέπουμε είναι αποσπασματικές παρεμβάσεις χωρίς συνολικό σχέδιο.
Το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι τα καλώδια, είναι οι στύλοι!
Αξίζει να σημειωθεί ότι η μεγαλύτερη απειλή δεν προέρχεται από τα ίδια τα καλώδια των τρόλεϊ, αλλά από τους μεταλλικούς στύλους στήριξης, πολλοί από τους οποίους παρουσιάζουν:
• εκτεταμένη οξείδωση,
• παραμόρφωση βάσης,
• πιθανή απώλεια στατικότητας.
Οι στύλοι αυτοί παραμένουν μέσα σε δρόμους, πεζοδρόμια και κατοικημένες περιοχές, αποτελώντας εν δυνάμει κίνδυνο για οδηγούς, πεζούς και περιουσίες.
Η σταδιακή φθορά τους έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια, και παρ’ όλα αυτά η αντικατάσταση ή αφαίρεσή τους δεν έχει ενταχθεί σε έναν ολοκληρωμένο τεχνικό σχεδιασμό.
Επομένως, πριν από οποιαδήποτε ενέργεια για ξήλωμα καλωδίων, θα έπρεπε να έχει προηγηθεί μελέτη επικινδυνότητας των στύλων και άμεση απομάκρυνση όσων κρίνονται μη ασφαλείς.
Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση απαιτεί σοβαρό προγραμματισμό
Ο εκσυγχρονισμός των αστικών συγκοινωνιών με ηλεκτροκίνητα λεωφορεία αποτελεί μια θετική εξέλιξη για την πόλη, το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής των πολιτών.
Ωστόσο, μια τέτοια μετάβαση πρέπει να γίνει:
• με ορθό τεχνικό σχεδιασμό,
• με ιεράρχηση των παρεμβάσεων,
• με πλήρη χαρτογράφηση των ανενεργών και ενεργών δικτύων,
• με αξιολόγηση κινδύνου για κάθε υποδομή που παραμένει στον δρόμο.
Μόνο έτσι η Αθήνα και ο Πειραιάς θα μπορέσουν να περάσουν πραγματικά στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης, χωρίς πρόχειρες λύσεις και χωρίς να δημιουργούνται άσκοποι κίνδυνοι.
Χρειάζεται σχέδιο και όχι αποσπασματικές κινήσεις
Το ξήλωμα των καλωδίων των τρόλεϊ ήταν αναπόφευκτο.
Αυτό που δεν ήταν αναπόφευκτο, είναι να γίνει χωρίς σωστό προγραμματισμό.
Αν θέλουμε σύγχρονες και ασφαλείς συγκοινωνίες, χρειάζεται:
• κατάργηση πρώτα των ανενεργών γραμμών,
• άμεση απομάκρυνση φθαρμένων και επικίνδυνων στύλων,
• καθαρή στρατηγική μετάβασης στα νέα ηλεκτροκίνητα συστήματα.
Κάθε άλλο συνιστά απλώς κακή διαχείριση δημόσιας υποδομής.