Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025


ΑρχικήΕΛΛΑΔΑΞεκινά η διαδικασία για κλιματισμό στο Μετρό και τον Ηλεκτρικό – Στον...

Ξεκινά η διαδικασία για κλιματισμό στο Μετρό και τον Ηλεκτρικό – Στον «αέρα» ο πρώτος διαγωνισμός αναβάθμισης συρμών

 

Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το σχέδιο για την αναβάθμιση παλαιών συρμών του Μετρό και του Ηλεκτρικού με την προσθήκη κλιματισμού, με το Υπουργείο Μεταφορών και τη ΣΤΑΣΥ να δρομολογούν τα πρώτα επίσημα βήματα. Στόχος είναι η ουσιαστική βελτίωση των συνθηκών μετακίνησης για τους επιβάτες, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες.

Οι Σταθερές Συγκοινωνίες ανακοίνωσαν την έναρξη προκαταρκτικής διαβούλευσης για την εκπόνηση ολοκληρωμένης οικονομοτεχνικής μελέτης, η οποία αφορά την εγκατάσταση συστημάτων κλιματισμού σε 16 συρμούς των γραμμών 1, 2 και 3. Πρόκειται για συρμούς πρώτης γενιάς, που σήμερα διαθέτουν μόνο αερισμό και μικρά ανοιγόμενα παράθυρα.


Κύκλοι του Υπουργείου Μεταφορών υπογραμμίζουν ότι το έργο προχωρά με ταχύτερους ρυθμούς σε σχέση με όσα συνήθως ισχύουν για δημόσια έργα, επισημαίνοντας πως οι διαδικασίες για μελέτες, εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις έχουν ήδη ξεκινήσει. Όπως σημειώνουν, η επιλογή να κινηθούν οι διαδικασίες από το φθινόπωρο και όχι την άνοιξη δείχνει πρόθεση να μη χαθεί άλλος χρόνος, ενόψει και της επόμενης θερινής περιόδου.

Η παρέμβαση, ωστόσο, δεν είναι απλή. Σύμφωνα με τα τεχνικά στοιχεία της ΣΤΑΣΥ, η εγκατάσταση κλιματισμού στους παλαιούς συρμούς απαιτεί εκτεταμένες μετατροπές: αναλυτικές μελέτες θερμικού φορτίου, επεμβάσεις στις οροφές, νέους στατικούς μετατροπείς για την ηλεκτρική τροφοδοσία, αναβάθμιση φωτισμού με LED, καθώς και δοκιμές ασφαλείας και απόδοσης. Στην πράξη, κάθε συρμός χρειάζεται μερικό επανασχεδιασμό για να μπορέσει να υποδεχθεί το νέο σύστημα.

Η μελέτη προβλέπει ότι με μία μονάδα κλιματισμού ανά βαγόνι μπορεί να διατηρείται εσωτερική θερμοκρασία από 26 έως 29 βαθμούς Κελσίου, ακόμη και όταν η εξωτερική φτάνει τους 35, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα για αστικές μεταφορές. Οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν στο αμαξοστάσιο του Ελαιώνα, σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στη Γραμμή 1 (ΗΣΑΠ), όπου οι υφιστάμενοι συρμοί με κλιματισμό υπολειτουργούν και η απόδοσή τους κρίνεται ανεπαρκής. Στις γραμμές 2 και 3, αντίστοιχα, οι παλαιότεροι συρμοί δεν διαθέτουν καθόλου ψύξη, με αξιόπιστο κλιματισμό να έχουν μόνο μέρος των νεότερων οχημάτων.

Όπως τονίζουν πηγές του Υπουργείου Μεταφορών, η αναβάθμιση των συρμών δεν αποτελεί πολυτέλεια, αλλά αναγκαία και επείγουσα παρέμβαση για την καθημερινότητα χιλιάδων επιβατών που χρησιμοποιούν το Μετρό και τον Ηλεκτρικό.



Ροη Ειδήσεων