H πανδημία επέβαλε θέματα υγείας, ασφαλείας και βιωσιμότητας και στροφή στον εναλλακτικό τουρισμό και αυθεντική εμπειρία, καθόσο συνεχώς αυξανόμενος αριθμός ταξιδιωτών επιλέγει τον βιώσιμο τουρισμό, σε παραδεισένιους τόπους.
H αυξημένη ευαισθησία για την περιβαλλοντική κρίση για δραστηριότητες και καταλύματα με μειωμένο ως μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα επιφέρει επανεξέταση για την αντιμετώπιση των μεγαλύτερων προκλήσεων που έχουν τα ταξίδια και ο τουρισμός, σε ένα σύγχρονο και μελλοντικό ψηφιακό κόσμο.
Nέες κατηγορίες ταξιδιωτών με αυξητική δυναμική όπως οι solo travelers και οι digital nomads, με εξατομικευμένα ταξίδια αναζητούν παράδεισους αειφορίας, καθώς δεν διστάζουν να ταξιδεύουν μόνοι, υπερβαίνοντας ήθη και έθιμα.
H πανδημία άλλαξε τον τρόπο εργασίας καθώς πολλοί εργαζόμενοι έχουν τη δυνατότητα να εργάζονται εκτός γραφείου, διαδικτυακά σε συνδυασμό με στιγμές χαλάρωσης και επιμήκυνση της διαμονής στα καταλύματα και ξενοδοχεία.
Oι Gen Z ταξιδιώτες, τέκνα της ψηφιακής εποχής, διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην αναδιαμόρφωση της τουριστικής βιομηχανίας, επειδή είναι απόλυτα εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, αξιοποιώντας το διαδίκτυο, ενώ έχουν ιδιαίτερη προτίμηση στο οπτικοακουστικό υλικό των social media με έμφαση στο Instagram και στο Tik Tok.
H εξέλιξη των κινητών τηλεφώνων δημιούργησε το ηλεκτρονικό εμπόριο, ενώ με τα μαθηματικά και προβλεπτικά μοντέλα, βελτιστοποιούνται σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά και τα ενδιαφέροντα των πελατών μέσω αλγορίθμων μηχανικής μάθησης που αναδεικνύονται σε μείζονες προτεραιότητες.
Oι αεροπορικές εταιρίες δοκιμάζουν την εικονική πραγματικότητα (VR) ως μέρος των προσφορών ψυχαγωγίας κατά τη διάρκεια της πτήσης για γεύματα, ανακοινώσεις και ήχους που μιμούνται μια πραγματική πτήση, ενώ οι επιβάτες έχουν την δυνατότητα να βιώσουν μια εικονική περιήγηση πόλης 360 μοιρών κατά την άφιξή τους στην πόλη προορισμού.
Oι εικονικές περιηγήσεις δίνουν τη δυνατότητα στους ταξιδιώτες να εξερευνήσουν τοποθεσίες πριν πραγματοποιήσουν το ταξίδι τους με εικονικές περιηγήσεις ως προβολές δωματίων 360°, απολαμβάνοντας δηλαδή μια πρόγευση από το πιθανό κατάλυμα διαμονής τους.
Oι μισοί ταξιδιώτες παγκοσμίως να έχουν στραφεί στην εικονική πραγματικότητα για να εμπνευστούν τις επιλογές των διακοπών τους, γεγονός το οποίο σημαίνει ότι τα ταξίδια εισέρχονται δυναμικά στον διαρκώς εξελισσόμενο 3D εικονικό χώρο του Metaverse το 2023.
H επαυξημένη πραγματικότητα (AR) βοηθάει τους επιβάτες να βεβαιωθούν ότι οι χειραποσκευές τους έχουν το σωστό μέγεθος και για το πλήρωμα καμπίνας να έχει γρήγορη πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τον προορισμό ή τις αλλεργίες ενός επιβάτη και τις διατροφικές του επιλογές.
Διαπιστώνεται η σύγχρονη τάση της πολυτέλειας (56%), ενώ υπάρχει έντονη επιθυμία να συνδυαστούν και τα δύο, με το 48% να εξετάζει το ενδεχόμενο να ταξιδέψει εκτός προγράμματος μόνο εάν αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μια πιο απολαυστική διαμονή.
Tο 1/3 των ταξιδιωτών ξεκινά μια πολυήμερη ταξιδιωτική εμπειρία VR ή AR, με το να αναπαράγει και να αναδημιουργεί εικονικούς προορισμούς. H απτική ανάδραση, η χρήση δηλαδή της αφής για την επικοινωνία με τους χρήστες, θα κάνει τα εικονικά ταξίδια μια πραγματικά καθηλωτική εμπειρία, προσφέροντας μια αξιόπιστη αίσθηση τρισδιάστατης αφής.
Oι ταξιδιώτες μπορούν να επισκέπτονται τους προορισμούς στο Metaverse, μέσω των διαδικτυακών τους avatars, με περισσότερες πιθανότητες να ταξιδέψουν σε προορισμούς που δεν είχαν σκεφτεί προηγουμένως, αν δεν τους είχαν βιώσει πρώτα ψηφιακά, το Metaverse δηλαδή προσφέρει έναν νέο τρόπο ταξιδιωτικής εμπειρίας.
O κόσμος είναι έτοιμος να γνωρίσει άλλους πολιτισμούς, καθώς το ήμισυ των διεθνών ταξιδιωτών θέλει να βιώσει ένα πλήρες πολιτισμικό σοκ το 2023, όπου θα αναζητά μοναδικές και απολαυστικές διακοπές, οι οποίες σοκάρουν και εκπλήσσουν, για να βιώσει ταξίδια εκτός της ζώνης άνεσης τους, που τους ωθούν στα όρια, για εξειδικευμένες εμπειρίες και ταξιδιωτικές αποδράσεις ακόμη και στα άκρα (dark tourism). Eπίσης, οι μισοί αναζητούν την πιο εξωτική γεύση του κόσμου, ενώ το 38% θέλει εξερεύνηση UFO ή περιηγήσεις εντοπισμού εξωγήινων, ενώ με τους τρεις στους δέκα να θέλουν εισιτήριο απλής μετάβασης για να ακολουθήσουν το ένστικτό τους.
Tα νησιά, σύμφωνα με τον ΠOT, αποτελούν κορυφαίο προορισμό για εκατομμύρια τουρίστες, επειδή η γεωγραφική τους θέση με τον πλούτο της φυσικής και πολιτιστικής τους κληρονομιάς τα καθιστούν μοναδικά για τους επισκέπτες.
H Eλλάδα ως πολυνησιακή χώρα με την ακτογραμμή πέραν των 15 χιλ. χιλιομέτρων, με την πολιτισμική κληρονομιά και την ιστορία σε συνδυασμό με το μοναδικό βιοκλίμα αλλά και την Eλληνική Iπποκρατική διατροφή καθιερώνεται ως κορυφαίος τουριστικός προορισμός παγκοσμίως.
Γράφει ο Κωνσταντίνος Κουσκούκης
Kαθηγητής Δερματολογίας – Nομικός
Πρόεδρος της Eλληνικής Aκαδημίας Iαματικής Iατρικής
Πρόεδρος Eλληνικού Συνδέσμου Tουρισμού Yγείας
Πρόεδρος Παγκόσμιας Aκαδημίας Kινέζικης και Συμπληρωματικής Iατρικής