Την περασμένη Πέμπτη, οι ιδιοκτήτες και οδηγοί ταξί της Αθήνας πραγματοποίησαν δυναμική κινητοποίηση, με πρωτοβουλία του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ).
Του Κίμωνα Λογοθέτη
Το αίτημα που τέθηκε στο επίκεντρο της προσπάθειας ήταν η δυνατότητα ελεύθερης κυκλοφορίας των έμφορτων ταξί στις λεωφορειολωρίδες, ένα ζήτημα που παραμένει εκκρεμές για πολλά χρόνια. Η κινητοποίηση περιελάμβανε στάση εργασίας και μηχανοκίνητη πορεία προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπου οι εκπρόσωποι του κλάδου είχαν συνάντηση με τον Υφυπουργό Μεταφορών, κ. Βασίλη Οικονόμου.
Στη συνάντηση, διάρκειας μίας ώρας, συμμετείχαν εκπρόσωποι του ΣΑΤΑ, όπως ο Πρόεδρος Θύμιος Λυμπερόπουλος, η δικηγόρος Εβίτα Βαρελά, ο Γενικός Γραμματέας Πάρης Ορφανός, μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, καθώς και εγώ, Κίμωνας Λογοθέτης, σύμβουλος διαχείρισης κυκλοφορίας με πολυετή εμπειρία στην Περιφέρεια Αττικής. Ο Υφυπουργός δεσμεύτηκε να εξετάσει σοβαρά τα αιτήματα του κλάδου στο πλαίσιο της επικείμενης αναθεώρησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Οι προκλήσεις του υφιστάμενου πλαισίου
Η απαγόρευση της εισόδου ταξί στις λεωφορειολωρίδες έχει οδηγήσει σε πλήθος λειτουργικών και ασφαλιστικών προβλημάτων. Από τη δική μου εμπειρία, ως παρατηρητής του οδικού δικτύου μέσω καμερών κυκλοφορίας, διαπιστώνω ότι οι οδηγοί ταξί αναγκάζονται να κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς για να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους, ιδίως σε κεντρικούς δρόμους με υψηλή κυκλοφορία.
Οι εσοχές για επιβίβαση και αποβίβαση είναι ελάχιστες και, συχνά, κατειλημμένες από παράνομα σταθμευμένα οχήματα ή μηχανές. Αυτό σημαίνει ότι οι οδηγοί ταξί πρέπει να σταματούν απότομα σε σημεία που διακόπτουν τη ροή της κυκλοφορίας, αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων και καθυστερήσεων.
Επιπλέον, η πρόσβαση σε λεωφορειολωρίδες είναι ζωτικής σημασίας για άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. Πολίτες με κινητικές δυσκολίες, ηλικιωμένοι, άτομα με αναπηρία ή ασθενείς που κατευθύνονται σε νοσοκομεία, όπως ο «Ευαγγελισμός», το «Γεννηματάς» και το «Σωτηρία», συχνά δυσκολεύονται να φτάσουν στις στάσεις λεωφορείων ή στις λίγες διαθέσιμες εσοχές.
Οφέλη από την αλλαγή
Η είσοδος των ταξί στις λεωφορειολωρίδες μπορεί να επιφέρει σημαντικά οφέλη τόσο για τους επιβάτες όσο και για την κυκλοφορία. Καταρχάς, θα μειωθούν οι χρόνοι μετακίνησης, διευκολύνοντας τόσο τους πολίτες όσο και τους επαγγελματίες οδηγούς. Παράλληλα, θα εξυπηρετηθούν καλύτερα οι πολίτες που χρειάζονται άμεση πρόσβαση στα ταξί, ιδιαίτερα όσοι μετακινούνται για ιατρικούς λόγους ή ανήκουν σε ευαίσθητες πληθυσμιακές ομάδες.
Η βελτίωση της ασφάλειας είναι ένα ακόμη σημαντικό όφελος. Με την αποφυγή επικίνδυνων ελιγμών και αιφνίδιων στάσεων, θα περιοριστούν οι πιθανότητες ατυχημάτων και θα βελτιωθεί η συνολική εμπειρία των χρηστών του οδικού δικτύου. Επιπλέον, η ελεγχόμενη πρόσβαση θα καταστήσει τη χρήση ταξί πιο ελκυστική, ενισχύοντας την εικόνα του κλάδου και την οικονομική βιωσιμότητα των επαγγελματιών.
Προϋποθέσεις εφαρμογής
Η εφαρμογή αυτού του μέτρου πρέπει να συνοδευτεί από αυστηρή αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων, ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία τους. Παράλληλα, απαιτείται η βελτίωση των υποδομών, όπως περισσότερες εσοχές για στάση ταξί και καλύτερη διαχείριση των ήδη υπαρχουσών.